Op de meeste scholen is januari de maand waarin toetsweken gepland staan. Op de basisschool gaat het dan vaak om de Citotoetsen of IEP en ook op het voortgezet onderwijs plannen alle vakdocenten hun toetsen in.
De Boerhaave in Deventer is dit jaar gestart met 2 i.p.v. 3 toetsweken en zetten
daarnaast ook formatieve toetsen in; ontwikkeling monitoren op een andere manier dan met een toets die meetelt voor het gemiddelde eindcijfer. Tegelijk ben ik heel benieuwd hoe zo’n eerste echte toetsweek zal zijn voor de brugklassers die dit schooljaar zijn gestart. Lukt het ze om in te schatten hoeveel tijd ze nodig hebben om optimaal te kunnen leren en lukt het om op tijd te beginnen? Weten ze op welke manier ze het best kunnen leren en op welke manier hun brein optimaal stof opneemt?
Plannen is één ding, de planning ook nakomen vraagt heel wat anders van je. Plannen is niet opschrijven wat wanneer af moet zijn maar zo doen veel jongeren het wel.
Motivatie vinden om stof te moeten leren voor een vak dat niet jouw interesse heeft, hoe doe je dat? Flexibel om kunnen gaan met veranderingen, waarom is het fijn om dat te kunnen? Het organiseren van een fijne werkplek; hoe ziet dat eruit en wat kan dat opleveren?
Impulsbeheersing; wanneer je eerst nadenkt voor je iets doet of zegt, hoe zou jou dat verder kunnen helpen? Concentreren; welke voordelen heb je als je je goed kunt concentreren op het huiswerk of in de les? Metacognitie; het kunnen overzien van de situatie en bedenken hoe je een vraagstuk oplost. Wat levert het op als je dit kunt?
Dit zijn voorbeelden van executieve functies die bijdragen aan schoolsucces. Je kunt nog zo intelligent zijn, maar wanneer executieve functies onvoldoende ontwikkeld zijn kom je jezelf toch flink tegen. Niet voor niets dat we binnen het aanbod voor meer-en hoogbegaafde leerlingen inzetten op executieve vaardigheden; zij komen vaak ver op basis van intelligentie en blijken dan toch op deze vaardigheden vast te lopen wanneer er echt iets van ze gevraagd wordt.
Leren leren en relaxter om kunnen gaan met toetsweken is er voor alle niveaus. Voor alle leerlingen is het fijn om te weten hoe ze effectiever kunnen leren en makkelijker mooie resultaten kunnen halen.
Voorkom stress voor èn tijdens de toetsweken, trek aan de bel voor de juiste begeleiding en krijg de kennis die jou de komende jaren gaat helpen!
Judith Helderman- Koops
Leren leren specialist – Jeugdbreincoach – Strongkidstrainer - HB-Coach - Leerkracht
Prioz.nl
Reactie plaatsen
Reacties